Činoherní studio

Cinoherak.jpg

Ústecké Činoherní studio (oficiální webová stránka) založené v roce 1972 (viz odkaz na wikipedia.cz) patří mezi přední české studiové scény s řadou ocenění. Jeho nesporně vysoká umělecká úroveň a občanská angažovanost souboru vedla již od počátků existence divadla ke střetům s městskou politickou reprezentací, která často nedokáže docenit kvality souboru a jeho přínos nejen pro veřejnost, ale i pro dobrý obraz města navenek. Řada uváděných dramat má výrazný společensko-kritický rozměr, jako např. Ibsenův Nepřítel lidu, jenž je (nejen) v Ústí stále více než aktuální (recenze představení i s ústeckým kontextem viz Deník Referendum z 17.10.2011 Nepřítel lidu).

Mezi občansky angažované občany patří rovněž někteří herci divadla, jako např. bývalý ředitel Činoherního studia Jaroslav Achab Haidler (blíže níže v 2. kauze - odvolání ředitele) nebo Jiří Maryško, jehož happeningy v ulicích města (v jednom z nich se opřel např. do primátora Mandíka spojeného s kauzou HOTELU NA VĚTRUŠI) a autorská představení Divadla Demago patří mezi nejsilnější společensko-kritické akce vůbec (blíže viz článek Ústeckého deníku z 5.3.2013 Žebrající herec shání sto tisíc na omluvu pro primátora Ústí). Magistrát proto údajně vyvíjel na vedení divadla tlak, aby byl Jiří Maryško propuštěn (viz rozhovor s Vojtěchem Bártou v Literárních novinách z 4.2.2014). V této souvislosti je velmi zajímavý rozhovor s uměleckým šéfem Činoheráku Filipem Nuckollsem na serveru Novinky.cz z 12.12.2013: Divadelní režisér Filip Nuckolls o Ústí nad Labem: Kráska se zjizvenou tváří.

Marysko_01.jpg
Jiří Maryško v upoutávce na jedno z představení autorského Divadla Demago v roce 2011 (foto: Miroslav Rosendorf)

Na druhou stranu ústečtí radní rozhodně nepatří mezi pravidelné diváky představení Činoherního studia, např. radní pro kulturu a současně ředitel městského MUZEA Miroslav Král (Ústečané, zvolen za TOP 09) údajně několikrát prohlásil, že v Činoherním studiu nikdy v životě nebyl. Proto není překvapující, že se ze strany vedení města periodicky objevující snahy o zrušení divadla anebo alespoň omezení umělecké svobody souboru. Zde se pokusíme načrtnout milníky vedoucí k současnému neutěšenému stavu:

 

1. Kauza sloučení divadel (2008)

Na počátku ledna roku 2008 schvaluje rada města pod vedením tehdejšího primátora a pravé ruky KMOTRA Patrika Oulického Jana Kubaty (ODS) záměr sloučit od července toho roku Činoherní studio se Severočeským divadlem opery a baletu (dnes SEVEROČESKÉ DIVADLO). Pro tento z uměleckého hlediska nesmyslný záměr jsou jako záminka uváděny ekonomické úspory. Tato záminka se periodicky objevuje při každém z dalších pokusů o ovládnutí či zrušení divadla. Tehdejší ředitel Severočeského divadla opery a baletu Tomáš Šimerda se k záměru staví kladně, tehdejší ředitel Činoherního studia Jaroslav A. Haidler jej odmítá. Pro velký odpor odborné i laické veřejnosti rada města tento záměr stahuje a na dubnovém zasedání zastupitelstva není schválen. V tomto roce ale dochází k seškrtání rozpočtu obou divadel a je schválena změna statutu Činoherního studia z městské příspěvkové organizace na obecně prospěšnou společnost (tzv. ops).

Mediální ohlasy:

12.4.2008 Ústecký deník: Obávaná fúze divadel se nekoná

05/2008 A2: Ušetříme přes mrtvoly. Na severu se budou slučovat divadla (komentář Jany Bohutínské)

03/2008 H_aluze: Jak se Mičurinec stal zastáncem ústecké kultury (rozhovor s Jaroslavem A. Haidlerem)

28.1.2008 divadlo.cz: Obě ústecká divadla se od července sloučí (komentář Aleše Pelikána)

28.1.2008 divadlo.cz: Zpráva o současné situaci divadel v Ústí nad Labem z pohledu Činoherního studia

20.1.2008 Ústecký deník: Anketa: Je správné sloučení ústeckých divadel?

20.1.2008 Ústecký deník: Sloučení divadel bude plus, říká ředitel Severočeského divadla opery a baletu (rozhovor s Tomášem Šimerdou)

13.1.2008 divadlo.cz: Ústí chce sloučit Operu a balet s Činoherním studiem

8.1.2008 Ústecký deník: Ústí chce sloučit operní scénu s legendárním divadélkem

 

2. Kauza odvolání ředitele Činoherního studia (2011)

V březnu roku 2011 správní rada Činoherního studia odvolala z funkce dlouholetého ředitele Jaroslava A. Haidlera. Haidlera ve funkci nahradil dosavadní umělecký šéf divadla Vladimír Čepek, takže na uměleckém směřování souboru se prakticky nic nezměnilo. Haidler, který divadlo řídil celých 17 let, v té době patřil k nejhlasitějším kritikům vedení ústecké radnice. Upozorňoval na různé korupční skandály spojované s vedením města, jako např. na předraženou LANOVKU k HOTELU NA VĚTRUŠI nebo rekonstrukci MĚSTSKÝCH SADŮ, na níž podal i trestní oznámení. Radní odvolání odůvodnili špatnou komunikací s vedením města, město označilo tuto kauzu za interní záležitost Činoherního studia. Pravdou ovšem je, že město v této době, kdy se řešilo financování Činoherního studia na další léta, ze své strany přestalo s Haidlerem komunikovat. Tento nevyřčený ekonomický nátlak na správní radu jej tedy stál ředitelské křeslo.

Achab.jpg
Jaroslav Achab Haidler (foto: Činoherní studio - www.cinoherak.cz)

Mediální ohlasy:

31.3.2011 ČT24: Haidler opouští křeslo ředitele Činoherního studia

31.3.2011 Vaše věc: Ústecké zastupitelstvo /ČSSD + ODS/ profesně likviduje aktivistu na poli korupce Achaba Haidlera

30.3.2011 MF Dnes: Rada Činoherního studia odvolala ředitele, protože kritizoval politiky

30.3.2011 blog.idnes.cz: Do ruky se nekouše (blog J. A. Haidlera)

 

3. Kauza odvolání správní rady Činoherního studia (2013)

V říjnu roku 2013 rada města Ústí nad Labem odvolala bez jakéhokoliv vysvětlení správní radu Činoherního studia a ani jí to nedala vědět (zde odpovídající bod zápisu z jednání rady z 20. září 2013). Místo dosavadních členů, kteří s radnicí nebyli nijak spojení, politici dosadili zástupce města. Ve funkcích tak skončili Jan Kvasnička, Svatava Spálenská a Eliška Pláničková. Místo nich radní na posty dosadili jednoho z radních Jana Eichlera, Janu Müllerovou a Petra Vlasáka.

  • Jan Eichler: městský radní (do zastupitelstva zvolený za SZSP - tzv. béčko ODS, nyní "nezávislý"). Po mocenském převratu na radnici v roce 2012 a provalení kauzy účetních pochybení v jím vedeném Domě dětí a mládeže (blíže viz článek Ústeckého deníku z 23.8.2012 Vydírají radní ředitele Domu dětí a mládeže Eichlera?) nebyl nijak potrestán, ale naopak zvolen městským radním. V této funkci především vykonává nepopulární kroky. Při volbách do poslanecké sněmovny v roce 2013 byl čelným kandidátem (č. 2) strany SPOZ - Zemanovci. Na toto místo jej prosadila předsedkyně střekovského sdružení SPOZ - Zemanovci Jana Blažková (blíže viz článek MF Dnes z 20.9.2013 Tuhle kandidátku jsme neschválili, bouří se severočeští Zemanovci), dlouholetá členka různých městských a krajských komisí (zvláště pak KULTURNÍ KOMISE), u níž se spekuluje o dlouholetém partnerském vztahu s radním za ČSSD Arno Fišerou, jenž je součástí klanového systému v ČSSD s přímým napojením na nedávno zavražděného politika ČSSD Romana Housku (blíže viz článek aktualne.cz z 29.11.2013 S Romanem Houskou se přišly rozloučit desítky lidí). Jan Eichler rovněž z pozice radního v červnu roku 2013 zvítězil v "otevřeném" konkurzu (byl jediný kandidát) na ředitele Domu dětí a mládeže (článek Ústeckého deníku z 26.6.2013 Ústí obsazovalo místa ředitelů škol i domu dětí a mládeže). Pro fajnšmekry - Eichler (již tehdy městský radní) vystoupil (v rámci své předvolební kampaně do komunálních i senátních voleb) 19.4.2010 v pořadu TV Prima Prostřeno!
  • Jana Müllerová: vedoucí odboru školství, kultury a sociálních služeb magistrátu
  • Petr Vlasák: bývalý ředitel SEVEROČESKÉHO DIVADLA, v současnosti dlouholetý tajemník obvodního úřadu Severní Terasa, tím i přímý podřízený tamního starosty Josefa Macíka (ČSSD), předsedy městské KULTURNÍ KOMISE (zde více informací), jenž zastává množství funkcí na městské i krajské úrovni. Josef Macík se velmi angažuje v SEVEROČESKÉM DIVADLE, v němž nechal zaměstnat svoji manželku. Údajně usiluje o přeměnu Severočeského divadla v muzikálovou scénu. V této souvislosti by dával smysl tlak na sloučení Severočeského divadla s Činoherním studiem (viz podmínka zavedení činohry na jevišti Severočeského divadla v následující kauze), neboť pro muzikál jsou potřeba činoherci, jimiž ovšem dnešní Severočeské divadlo nedisponuje.

Eichler_01.jpg
Radní Jan Eichler (foto: Ústecký deník)

Eichler, nový předseda správní rady Činoherního studia, odvolání obligátně zdůvodnil ekonomickými důvody. Všechny radou uváděné konkrétní důvody odvolání se ovšem ukázaly jako nepravdivé a zavádějící (viz článek MF Dnes z 26.10.2013 Čistka v Činoherním studiu v Ústí: proč byla?). Veřejnost spekulovala, že za tímto krokem stojí znovu oprášený plán na sloučení Činoherního studia se SEVEROČESKÝM DIVADLEM. S ohledem na následující kauzu z počátku roku 2014 se tento záměr jeví jako pravděpodobný.

Mediální ohlasy:

10.10.2013 Divadelní noviny: Další divadlo pod kuratelou

10.10.2013 MF Dnes: Odvolání správní rady nerozumím, říká šéf ústeckého Činoherního studia

9.10.2013 MF Dnes: Ústí v tichosti nahradilo správní radu Činoherního studia svými lidmi

26.10.2013 MF Dnes: Čistka v Činoherním studiu v Ústí: proč byla?

 

4. Kauza Činoherák nad propastí (2014)

Na konci ledna roku 2014 rozhodla rada města o bezprecedentním kroku, a sice o nečekané vyhlášení grantového řízení bez jakéhokoliv předchozího projednání na již rozběhlou sezonu (grant by měl platit zpětně od 1. ledna 2014) s tím, že v rozpočtu schválená dotace 12 milionů korun na "Činohru" bude rozdělena na studiovou scénu (8 milionů) a na scénu Severočeského divadla (4 miliony) - zde je vyhlášení "výběrového řízení" na webu města. Částka 8 milionů by přitom (v případě vítězství ve "výběrovém řízení") stačila Činohernímu studiu na pokrytí provozu do září tohoto roku, na provozování velké scény v budově Severočeského divadla Činoherní studio nemá kapacity ani nastudovaný repertoár (jedná se o 32 představení v druhé půlce roku). Severočeské divadlo zase nemá činoherní soubor.

Ve zdůvodněních městské rady a radního Eichlera se operuje vedle ekonomických důvodů i pojmem transparence, ovšem zjevně pouze účelově, jak vyplývá z přiloženého textu předsedkyně občanského sdružení usti.nl Jak transparentní je právě vyhlášené dotační řízení na činohru? Další konkrétní argumentace města, zveřejněná v médiích i na webových stránkách města (zde: Vyjádření k financování činohry v Ústí nad Labem a zde: Jednala správní rada Činoherního divadla), se ve světle textu bývalého člena správní rady Jana Kvasničky Baron Prášil v plné polní aneb 7 lží rady města ohledně Činoherního studia jeví jako nepravdivá, účelová a manipulativní. O plánu změnit způsob dotování radní města za ČSSD věděli již koncem listopadu 2013 a předseda kulturní komise Josef Macík (ČSSD) tehdy přislíbil, že na jednání zastupitelstva o rozpočtu vše upřesní. To ale neudělal (viz reportáž Českého rozhlasu Sever z 3.2.2014 Změnu financování činohry v Ústí chystali radni již na podzim. Nikomu to ale neřekli). Téhož dne (3.2.2014) vedení Činoherního studia zveřejnilo otevřený dopis zastupitelům města, v němž shrnují svoji argumentaci.

Pohreb_01.jpg
Pohreb_06.jpg
Momentky z posledního představení (pohřbu Činoheráku) v pátek 31. ledna 2014 (foto: Miroslav Rosendorf)

Vedení Činoherního studia po analýze posledních událostí a vyhodnocení aktuální finanční situace zrušilo od 1. února 2014 veškerá svá představení a přerušilo přípravy nových inscenací (zde: Vyjádření Činoherního studia k současné situaci). Mezi občany se zvedla velká vlna solidarity, vyjádřená např. masovou účastí na posledním lednovém představení (zde reportáž Ústeckého deníku: Na Střekově pohřbili Romea, Julii i Činoherák), za Činoherní studio se postavili jak známí herci, kteří v Činoherním studiu v minulosti působili (např. Jiří Bartoška, Ivan Trojan a řada dalších), tak další české divadelní scény v čele s činohrou Národního divadla (zde prohlášení ND). Reakcí města na sérii reportáží a zpráv v médiích je Stížnost radě pro rozhlasové a televizní vysílání z 3. února 2014, v níž opakuje své argumenty.

O skutečných důvodech tohoto umělecky i ekonomicky zcela nepochopitelného rozhodnutí rady města se pouze spekuluje. Vedle zjevné nepřízně primátora Víta Mandíka z ČSSD, spojovaného s korupční kauzou HOTELU NA VĚTRUŠI nebo s "Vítáním občánků" (viz AGENTURY), a některých radních vůči svobodomyslné kulturní instituci zde zřejmě hraje roli snaha některých radních (především Josef Macík z ČSSD) o zřízení muzikálové scény v budově Severočeského divadla. Pro muzikálová představení jsou totiž potřeba především činoherci, a ne operní pěvci. Rovněž bývá v této souvislosti zmiňována snaha radního Pavla Dlouhého (ČSSD) o zajištění představení v Severočeském divadle i v letních měsících - tomu by odpovídal požadavek ze zadávací dokumentace "výběrového řízení" (zde k nahlédnutí) na počátek divadelního provozu na velké scéně od 1. července 2014. Je ovšem otázka, kdo by v červenci a srpnu do divadla vůbec chodil. Skutečný význam radního Eichlera se zdá být v této kauze pouze marginální.

Mediální ohlasy:

5.2.2014 Ústecký deník: Godot před magistrát nepřišel (Fotogalerie z "Tiskové konference" Stop tunelům na Lidickém náměstí)

5.2.2014 blog.idnes.cz: Transparentní (?) město nad Labem (blog Radima Bzury)

5.2.2014 ČT24: Kauza ústeckého "Činoheráku" přesahuje hranice kraje

5.2.2014 Ústecký deník: Hostem online rozhovoru byl Filip Nuckolls

5.2.2014 Severočeský deník: Divadlo chce zrušit grant, Stop tunelům ho chce získat

4.2.2014 blog.idnes.cz: Zákonné bezpráví? (blog Jaroslava A. Haidlera)

4.2.2014 Ústecký deník: Činoherák vs. ústečtí radní: Zákopová válka stále trvá (vč. tiskové zprávy Stop tunelům)

4.2.2014 ČT: Události v regionech: Podpora pro Činoherní studio v Ústí n. L.

4.2.2014 Lidové noviny: Národní divadlo uvede benefici pro ústecké Činoherní studio

4.2.2014 Lidové noviny: Činoherní studio bojuje o přežití. Žádá o zrušení grantového řízení

4.2.2014 Novinky.cz: Kolem ústeckého Činoherního studia to vře

4.2.2014 Český rozhlas Sever: Ústecké Činoherní studio žádá od města změnu grantových podmínek

4.2.2014 Literární noviny: Nepostarat se o kvalitní kulturu je zpronevěření se občanům (rozhovor s bývalým dramaturgem Činoherního studia Vojtěchem Bártou)

4.2.2014 MF Dnes: Nový impuls v boji o ústeckou činohru: ředitel připustil účast v grantu

4.2.2014 ČT24: Národní divadlo podpoří ústecké Činoherní studio

3.2.2014 Blesk: Činohernímu studiu vyjadřují podporu tvůrci z mnoha souborů

3.2.2014 Regionální TV Ústí: Kauza "Činoherák". Mimořádné zpravodajství (od 11:56)

3.2.2014 wayuptensky.cz: Pohřbeno městem zaživa

3.2.2014 Divadlo.cz: Činoherní studio: Otevřený dopis členům Zastupitelstva města Ústí nad Labem

3.2.2014 Ústecký deník: ODS chce mimořádné zastupitelstvo kvůli Činoheráku

3.2.2014 Deník Referendum: Činohra v Ústí (blog Aleny Zemančíkové)

3.2.2014 A2: Činoherní studio: Nic se neděje, hrajte dál! (shrnutí událostí od Tomáše Čady)

3.2.2014 Ústecký deník: Činoherní studio: Co si myslíte (reakce historičky Lucie Velkové a výtvarné umělkyně Zdeny Kolečkové)

3.2.2014 Český rozhlas Sever: Změnu financování činohry v Ústí chystali radni již na podzim. Nikomu to ale neřekli

2.2.2014 Ústecký deník: Smrt Činoherního studia? Zabíjejí ho ústečtí radní (včetně fotogalerie z posledního představení)

1.2.2014 blog.idnes.cz: Transparentnost podle Garpa (blog Jaroslava A. Haidlera)

1.2.2014 ČT24: Zazvonil zvonec a divadla je konec. Ústecká činohra zavřela

31.1.2014 Ústecký deník: Na Střekově pohřbili Romea, Julii i Činoherák

31.1.2014 Vágus.cz: Když to není kšeft, není to kultůra

31.1.2014 ČT24: Dnes naposled! - oznamuje ústecké Činoherní studio

31.1.2014 Reflex: Skandál na severu. Ústí nad Labem likviduje své Činoherní studio

31.1.2014 MF Dnes: Činoherní studio dočasně končí. Ústí na schválenou dotaci pořádá soutěž

30.1.2014 Statutární město Ústí nad Labem: Vyjádření k financování činohry v Ústí nad Labem (otázky novinářů)

30.1.2014 Ústecký deník: Město žene Činoherák do krachu

 

 

V souvislosti s kauzou Činoherního studia, ale i SEVEROČESKÉHO DIVADLA, KULTURNÍHO STŘEDISKA i KULTURNÍ POLITIKY MĚSTA vůbec se jeví jako fatální ABSENCE KULTURNÍ KONCEPCE. Přijetí smysluplné a závazné kulturní koncepce, vypracované ve spolupráci s odbornou i laickou veřejností, je prvotním předpokladem pro rozvoj kultury v našem městě, včetně dotačních a grantových řízení a v neposlední řadě i hrází proti diletantským rozhodnutím politiků.

Diskuze:

m7w7w
fudoftupquvofmvn, lqdrizguqq , [url=http://www.fquhvbbxrs.com/]xakdylzuia[/url], http://www.uvdiwxkpjx.com/ lqdrizguqq
jjzakueadh  |  6.5.2014  |  0:17:05  |  Odpovědět
Muži za soudruhem
Přátele za soudruhem Eichlerem stojí. Pan Kolář. Je i autorem přeměny Činoherního divadla na příspevkovou organizaci. Stačí se podívat jak často je v DDM u soudruha Eichlera a jak si často volají. Tento člověk pořádal nábory v ODS. Toto nemůže popírat. Stačí se podívat na záznam z kamer v DDM a na výpis hovorů. Jinak tento člověk pořádal nábory do ODS z peněz, které mají původ z nedaněné motorové nafty. Klidně mu volejte na 777/180540

S pozdravem FJ
Frank J.  |  5.3.2014  |  20:03:33  |  Odpovědět
Strategie
...a protože chybí kulturní koncepce, odvolává se aktuálně zpracovávaná Strategie rozvoje města na roky 2015-2020 ve všech vizích na kulturu a vzdělanost. Jo, je to radost bydlet v Ústí...
von Aussig  |  3.2.2014  |  9:22:58  |  Odpovědět



Váš příspěvek do diskuze

Autor: E-mail:
Titulek:
Příspěvek:
Opište kód:
  opište kontrolní kód


Nahoru


© 2011 Stop tunelům | tel: +420 732 921 250 | info@stoptunelum.cz